Sunday 21 January 2018

IUI jadi IVF..Semuanya ketentuan Allah (Part 1)
Bismillahirrahmanirrahim..Bagi rakan-rakan pembaca yang melayari blog ini pasti tengah mencari maklumat pasal pengalaman rakan-rakan ttc yang pernah menjalani rawatan kesuburan IVF kan? Sebenarnya Ju tidak pernah merancang untuk ttc sejak Ju diarahkan oleh pihak majikan untuk melanjutkan pengajian peringkat PhD di luar negara. Jadi dari tahun 2015 lagi Ju sudah sibuk mencari tempat belajar dan alhamdullillah Ju dapat tawaran tempat di University of Auckland, New Zealand dalam bidang Exercise and Sports Science (Biomechanic) untuk kanak-kanak cerebral palsy..Namun, setelah selesai semua urusan termasuk ujian IELTS, Kursus Transformasi Pegawai Ke Luar Negara (kursus BTN wajib bagi kakitangan kerajaan yang ingin cuti belajar keluar negara),urusan tempat tinggal, tup tup lepas pembentangan bajet Feb 2016 oleh PM..semua biasiswa sambung belajar ke Luar Negara di gantung sebab masalah ekonomi negara..keutamaan hanya diberikan kepada bidang-bidang pengajian kritikal sahaja..maksudnya bukan rezeki Ju..last-last Ju buat PhD juga, tapi di Universiti Malaysia Sabah, bidang yang sama tapi kepakaran terapi senaman untuk pesakit strok..bidang terapi strok ni sama masa Ju buat master dulu..Jadi kiranya Ju ni nanti jadi pakar terapi senaman Pesakit Strok la..Insyallah pasti ada hikmah untuk semuanya yang berlaku kan..Disinilah titik bermula perjalanan ttc yang tidak dirancang..Begini ceritanya

APRIL 2017
Ju di rujuk ke klinik O&G Hospital Likas oleh Dr. di Hospital Queen Elizabeth 2 kerana masalah prolonged bleeding. Dah 3 minggu period tak stop..Appointment untuk jumpa pakar 2 minggu lepas rujukan di buat (ni memang standard la untuk hospital kerajaan).

MEI 2017
Ju berjumpa dengan pakar O&G di Hospital Likas..tup tup pakar yang Ju jumpa ni adalah Ketua Kumpulan Ju masa Ju berkursus Transformasi Pegawai Ke Luar Negara tahun 2015 dulu..Masa tu Dr. Dayang Mashita nak sambung buat Sub-kepakaran dia kat Singapore, Ju pula nak buat PhD di New Zealand..Apalagi alang-alang dah buat PhD kat sini kan, Dr. Masgita advice la cuba usaha buat IUI lagi. Dia memang tahu Ju dah 7 tahun kawin tapi belum ada rezeki anak lagi..Sebelum ni memang dah pernah buat kat swasta tapi FAILED..dan buat kat swasta kos dia memang mahal, dalam 3K juga la Ju habis sebelum ni..masa tu dulu buat dengan Dr. John Teo kat Klinik Pakar Wanita dan Kanak-Kanak Lintas, dekat Luyang..Dr. Mashita cakap jangan risau dia dah balik Likas dah..cuti belajar dia dah pun habis..alamak tak sedar rasanya masa yang berlalu tu..So Dr. cakap kalau nak buat IUI second day period nanti kena start ambil clomid and first day period datang hospital ambil darah..

Cerita seterusnya kita sambung Part 2 ya..Panjang sangat ceritanya..hehehe

No comments:

Post a Comment